torsdag 5 juli 2012



Jag och brorsan bestämde att vi skulle stick ut en sväng på sjön i går eftermiddag, och vädret verkade riktigt lovande. Vi stack ut vid 15:30, och framme vid första grynnan så märkte vi att det tyvärr blåser en hel del. Men vi beslutar att prova en stund  ändå, Två snabba snipor blev det, vi nöter på en stund till, men vinden gör att vi åker vidare till nästa ställe. Det blev inte heller någon succ'e.
På tredje stället vi tänkte prova ligger det redan en båt, men när jag kör en bit innanför dom så ser jag ett intressant område på ekolodet. Vi stannar till och börjar fiska, efter en stund ser jag en finare fisk som inspekterar min jigg: Jag håller på att försöka lura den i ca 30 s innan den får nog och dyker ner, det tar nog ca 2 s innan Patrik ropar fisk och den känns ganska fin.Den visar sig bjuda upp till en riktig kamp, och tillslut hamnar en fin gös på 5 kg och 80 cm i håven. det blev även en mindre gös på samma ställe. Vi provar även några ställen till men det ger inget, vinden lägger sig lite och vi bestämmer oss för att prova ett sista ställe. Där får jag en fin 3 kilos och en riktigt liten gös till, när vi precis skall lägga av får Patrik hugget med stort H. Spötoppen sitter som klistrad vid vattenytan vid mothugget, fisken går inte att rubba en cm. Två tunga "duffar" senare så släpper kroken, och då var det inga vackra ord som hördes på sjön. När betet kommer upp så visar det sig att stingern är avbiten, så förmodligen var det en riktigt stor gädda. Patrik sa att det var det tyngsta han har känt i en insjö.Det var rätt så trögfiskat, men eftersom det var andra gången som jag var i den sjön, så var det rätt okej ändå.

Inga kommentarer: